Thursday, June 3, 2010

nak berjaya perlu ada kelulusan sijil @ ijazah?

salam semua! update blog kali ini adalah berkenaan tajuk di atas.. pada pendapat anda, adakah kite perlu mempunyai ijazah dan sijil2 yang berkaitan untuk menjadi seorang yang berjaya dalam kehidupan?

hal ini bergantung pada pendapat seseorang.. bagi saya.. nak berjaya dalam hidup kalau xda ijazah pon boleh berjaya.. tapi, kita kan diwajibkan menuntut ilmu.. tuntutlah ilmu selagi ada peluang.. mungkin sijil or ijazah yang kita dapat menjadikan keturunan kita pada masa akan datang mencontohi kita yang mempunyai ilmu yang tinggi..

bagi sesetengah pihak mempunyai pemikiran yang sangat rendah mengatakan bahawa " alamak, habislah aku.. aku nak kerja ap? dah la xda kelulusan ijaazah, confirm gaji sikit.."

hal ini perlu dielakkan kerana pemikiran sebegini boleh menggagalkan kehidupan seseorang.. kita perlu mempunyai semangat yang kuat dan menggunakan akal pemikiran untuk memikirkan kejayaan.. byk idea untuk berjaya.. terpulang pada kita nak tak nak je..

kepada pemegang ijazah or diploma or master, gunakan sijil sebaiknya, jadikan diri anda lebih berkualiti dan tertonjol dikalangan masyarakat. hendaklah berbakti kepada masyarakat dengan sijil yang telah anda miliki.. gunakan kepandaian itu untuk membela nasib masyarakat bagi menyokong seruan kerjaan dalam RMK-10.. sekian

update blog
www.my-otakotak.blogspot.com
www.galerigadismelayu.blogspot.com

No comments:

Post a Comment