Monday, January 3, 2011

MALAYSIAN IDOL -siapa idol anda?- ARTIS atau GOLONGAN INTELEKTUAL?

SIAPAKAH IDOL ANDA?
ARTIS ATAU GOLONGAN INTELEKTUAL?
KALAU ARTIS, MENGAPA?
KALAU GOLONGAN INTELEKTUAL, KENAPA?

TUN DR MAHATHIR MOHAMAD

selalu kita tertanya dalam diri... siapakah idol kita... siapakah yang patut kita jadikan sebagai kejayaan hidup.. adakah ini juga menjadi persoalan dalam hidup anda?

sebagai seorang yang berwawasan, kita harus mempunyai idola sebagai satu langkah untuk menjadikan diri kita berjaya seperti idol kita.. apakah yang perlu kita jadikan sebagai key mark untuk menjadikan seseorang itu idola kita? yang kita perlu adalah 3 M;
  • MORALITI
  • MASYARAKAT
  • MENTALITI
LISA SURIHANI

dari segi moraliti, kita perlu mencari idola yang mempunyai moraliti yang baik, bagus, dan bijaksana serta yang berwawasan. ia adalah sangat penting untuk membentuk peribadi diri yang unggul disamping dapat berjaya sepertinya.. mereka yang mempunyai moraliti yang rendah, tidak layak dijadikan idol kerana ia akan membuatkan diri kita gagal membentuk jati diri yang ulung.

PROF DIRAJA UNGKU AZIZ

dari sudut masyarakat, adakah idola kita memberikan contoh yang baik kepada masyarakat? adakah idola tersebut membuatkan masyarakat kagum akan kebaikan atau kepopularan gosipnya? hahaha.. seharusnya, pilih yang baik dimata masyarakat akibat kebijaksanaannye berbanding kepopularan gosip dan keseksiannya.. kan itu lebih bagus?

FAZLEY YAKOB

mentaliti sangat penting. sbb semua perkara bermula dari mental yang menggerakkan fizikal. mental yang shat membuahkan fizikal yang sihat.. jika sebaliknya, paham2 ye.. perlunya mentaliti adalah utk menjadikan diri sendiri dan seluruh masyarakat lebih ke arah yang betol betol betol lurus... idola yang berjaya adalah idola yang boleh merubah mentaliti mentee (mentor mentee) mereka berjaya dari sudut membangunkan diri sendiri secara langsung dapat mengubah dan membawa negara ke arah yang lebih maju..

kesimpulan..

dalam dunia ni .. siapa yang dapat dijadikan mentor atau idola?? fikirkanlah..

4 comments:

  1. Aku ambil Tun Dr Mahathir sebagai idola aku..Aku memilih beliau kerana beliau mempunyai sifat kepimpinan yang tinggi disamping mempunyai pandangan yan jauh,..

    ReplyDelete
  2. aku memang respect kat Tun Mahathir..kalau tak sebab die brani amik langkah dasar ke timur,mesti kita masih di tampuk lame..x jadi negara membangun..

    ReplyDelete