Tuesday, July 31, 2012

RAHSIA KEJAYAAN TANPA MODAL



Kejayaan adalah perkara yang subjektif. Kejayaan boleh dicapai dengan MINDSET yang disetkan untuk berjaya. Gambar diatas merupakan salah satu cara untuk kita analisi semula apa yang perlu kita fikirkan dan lakukan. Mungkin dengan gambar diatas dapat memberikan kita kesedaran bagaimana caranya untuk kita berjaya dalam dunia ini. Pastikan kejayaan anda adalah sentiasa berterusan dengan syarat bukan sahaja memerlukan MINDSET sahaja, malah MINDSET+GOOD PLANNING+BLUE PRINT.

MINDSET
Kita harus mempunyai mindset atau pemikiran yang positif. Pendapat saya pemikiran ini adalah sangat penting bagi memulakan kerjaya dan perancangan yang ingin dilaksanakan. Jika mindset kita lemah, segala apa pekerjaan adalah tidak menjadi ataupon hasilnya tidak memuaskan. Seharusnya dan sememangnya kita perlu yakin atas potensi diri sendiri.

GOOD PLANNING
Good Planning ataupun Perancangan Yang Baik juga perlu. Hal ini bagi membolehkan segala hasil yang kita dapat adalah memuaskan hati kita dan mereka yang terbabit. Good Planning hasilnya Good Result.

GOOD PLANNIG = GOOD RESULT
BAD PLANNING = BAD RESULT

BLUE PRINT
Apa maksud BLUE PRINT? ia bermaksud TINDAKAN. Saya yakin semua dah ada MINDSET yang bagus, sudah ada GOOD PLANNING, tetapi kebanyakan antara kita adalah MALAS dalam melakukan TINDAKAN. Ini harus dipandang serius. Kita umpamakan seperti seorang perompak yang mahu mencuri di satu kedai. Mereka sudah ada MINDSET (MENGAMBIL APA YANG PERLU DICURI). Mereka sudah ada PLAN (masuk ke kedai). Cuba bayangkan kalau perompak tersebut tiada TINDAKAN @ BLUE PRINT? adakah dia mustahil untuk mendapat yang dia mahukan? mesti tidak bukan?

KESIMPULAN


MINDSET + GOOD PLANNING + BLUE PRINT = GOOD RESULT!

No comments:

Post a Comment